Andre populære fjellturer

Her kan du lese om flere populære fot- og fjellturer i Beitostøl-området. Alt fra lett tilgjengelige 2000-meters-topper i Jotunheimens forgård til familievennlige vandreturer i stølsterreng.
Turen til Synshorn er en koselig liten topptur med storslagen utsikt fra toppen på 1475 m.o.h. Ta rutebuss eller bil til Fagerstrand ved Bygdin. Herfra følger du stien (lett synlig, men ikke merket) fra Fagerstrand og bratt oppover forbi Hålisstølen. Turen opp tar ca. 1- 1,5 time. Nydelig utsikt nord-vestover mot Jotunheimen, østover mot Raslet, Kalvåhøgde og sør-østover mot Heimdalen og Øystre Slidre.

En koselig topptur i Beitostølens nærområde.

Ta buss eller bil ca 10 km mot Bygdin, parkér på motsatt side av veien ved sameleiren ved Stavtjednet, og følg den eventyrlige turen til toppen. Les mer

Det er mest vanlig å starte denne turen med å ta båten fra Bygdin til Torfinnsbu, for så å gå tilbake. Man kan naturligvis også gjøre motsatt, eller gå begge veier, for den saks skyld. Bygdinvannet er omkranset av vakre snedekte tinder, og båtturen fra Bygdin til Torfinnsbu er en opplevelse.

Torfinnsbu Turisthytte er et meget hyggelig sted, der en kan kjøpe forfriskninger før selve fotturen starter. Her er det også fint å overnatte, hvis man f.eks. vil ta en dag ekstra for å ta seg en fottur i en av Jotunheimens mest interessante daler, Svartdalen.

Denne turen er et flott alternativ til Besseggen, en "mini-Besseggen".

Kjør bil ca. 10 km forbi Valdresflya Vandrehjem til Vargbakken. Her finner du en rasteplass med parkering på venste side av veien. Følg stien mot Knutshøi, stien begynner med å krysse brua over den lille elva Varga.

Det er kun en sti å følge oppover. Noen steder er det noe bratt. En flott tur med mange fine "rasteplasser" og flott utsikt.

Unngå å gå for langt til venstre på utsatte steder, det er bratt og fare for å "gå seg fast".

Mugnetind
Fin topptur opp til 1738 M.O.H

Kjør med bil opp til Mugnestølen på Slettefjell og følg elva Mugna opptil Mugnebott-tjernet.
Videre opp gjennom dalen syd for selve tinden.

Når toppen er nådd vil du få en praktfull rundskue med utsikt til Jotunheimen, Valdresflya, ut over hele Valdres og vestover mot Sognefjellene.

På turen ned gå gjerne mot Skavletjern. Som eneste forekomst i Nord-Europa finnes det her nemlig merskum -en svært kalkholdig,lett og porøs steinsort som blir brukt til piper.

Turen tar ca. 4 timer.

Rasletind
En relativt lett 2000 meters topp å bestige.  2105 M.O.H

Kjør til ungdomsherberget på Valdresflya. Herfra går man forbi Fisketjerni og rett over Valdresflya mot nordvest.

Steinbudalen krysses og man svinger opp på nordvestskulderen til Kalvehøgdi-massivet ca 1 km nordøst for Østre Rasletind. Herfra holder man mot sydvest, forbi Østre Rasletind, og deretter på snøen opp mot toppen.

Ta med kart og kompass, da denne stien ikke er merket.